torsdag 14 april 2011

Önskelista

Nu är ju arbetet med den nya lärarutbildningen påbörjat och visionen är utpekad för framtidens studenter, men hade jag fått skriva en önskelista skulle jag ha skickat in den här:

  1. Låt metoder för undervisning, tekniker för lektionsplanering och ett skolnära perspektiv genomsyra alla kurser.
  2. Ställ höga krav och förvänta er att studenterna är intelligenta och rationella varelser som valt utbildningen för att de vill bli skickliga lärare. Låt den inställningen synas i undervisningen.
  3. Inför fler långa praktikperioder och ta bort alla småvisiter i skolan som inte innehåller undervisningsmoment.
  4. Tänk över syftet med kurserna och börja prioritera innehållet utifrån den faktiska yrkesrollen. Det finns mycket kunskap som är viktig, men utbildningstiden är begränsad. Obligatorisa kurser som "Kulturanalyser i partnerområdet" får inte plats om man tänker efter.
  5. Pröva lämpligheten för de som antas till utbildningen och se till att det finns en väg ut för de som inte passar för yrket. 
Det är lätt att hålla med regeringen om att statusen bör höjas, ämneskompetensen fördjupas och att yrket ska bli mer attraktivt på alla plan. Tittar jag på hur terminerna fördelats i den nya utbildningen (för den examen som motsvarar min) är det dock svårt att se hur blocken ska motsvara de förbättringar man anser sig åstadkomma. Fördjupad ämneskunskap när man läser tre ämnen på samma tid som man tidigare läste två ställer höga krav på innehållet, kanske lyckas det, men då vore det intressant att se vilka ändringar som görs konkret. Praktikperioderna verkar inte ha förlängts avsevärt och 20 v ämnesrelaterad praktik utlsaget på tre ämnen blir inte så mycket.

Det får bli allt för nu. Solen och öppna förskolan -med kvinnor som brinner för sångsamling- väntar mig och sonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar