onsdag 25 maj 2011

En kommentar till det här med elevdemokrati

För några år sedan var jag del av ett forskningsarbete som kretsade kring medborgarrollen och demokrati i skolan. Jag ägnade mig åt att spela in klass- och elevråd för att analysera samtalen. Idealbilden som verkligheten skulle jämföras med var skolans värdegrund och det deliberativa samtalet, en ram som ofta inte tillhörde samma pussel som klassrummens diskussioner. Jag minns särskilt en diskussion om tuggummi. En sjua lyfte upp frågan under elevrådet och man förstod på de äldre kamraterna att detta inte var första gången ämnet var på agendan. Frågan följdes av en intressant diskussion där elever framhöll goda argument för och emot att man borde kunna få tugga tuggummi på lektionstid. Någon hade till och med tagit reda på att intelligensen förbättrades med idisslandet och föreslog att man i alla fall kanske kunde få ha det under provtillfällen om man tyckte att det hjälpte. Eleverna diskuterade ivrigt. Miljöaspekter, rättvisefrågan, konfliktrisker mm lyftes upp och synades. Ungdomar bytte åsikt, slipade sina argument, kom igen eller såg sig besegrade. Sen tittar ordföranden (elev) på den medverkande läraren och sa: "Det kommer inte att bli nånting av det här eller hur" Varpå läraren svarar "Nej" och samtalet avslutas. 

Ju äldre elever, desto mindre inflytande kunde jag läsa när jag satte mig in i tidigare forskning på ämnet. Paradoxalt, eftersom vi förväntas kunna ta mer ansvar ju äldre vi blir, men kanske inte så märkligt ändå. Tonåringen kan ju säga något som gör att vi måste ändra oss, kanske är ivrigare i att påpeka när vi är inkonsekventa och kanske tydligare kan formulera och peka på våra brister. Kanske måste vi själva se över våra argumentationsskills för att våga möta de duktiga debattörer vi har i våra klassrum?

4 kommentarer:

  1. Nu låter jag väl gammaldags men är det inte ett ganska talande tecken för skolan av idag och den nästan rörande vurmen för elevinflytande att elever i organiserade former diskuterar om de ska få tugga tuggummi på lektionerna, oavsett om de inte har sista ordet. Ordnung! :) camilo

    SvaraRadera
  2. Inte då, farbror ;-)Om det beror på vurmen för elevinflytande vet jag inte. Eleverna får ju inte bestämma, så kanske snarare en vurm för skendemokrati: att lyfta på locket och låta elevernas åsikter ånga av sig för att därefter lägga på och fortsätta i gamla banor. Tycker hur som helst att man ska vara mer försiktig med elevernas engagemang. Att låta dem ägna tid, energi och hjärta åt frågor som de - oavsett vad de kommer upp med för argument - inte har möjlighet att påverka är slöseri.

    Att däremot låta dem vara med och påverka sin situation inom områden som är öppna för diskussion är bra. Elevinflytande är inte samma sak som kaos :)!

    SvaraRadera
  3. Nej visst, rätt använt, men när det kommer till undervisning och undervisningsformer finns mycket som talar att en överdriven elevdem kan ha missgynnat kunskapsinhämtningen i svensk skola negativt och mest för elever från studieovana hem, av det enkla skälet att 10-åringar inte kan forska fram kunskap, alltid tar rationella beslut om vilken ambitionsnivå undervisningen skava etc etc, detta med flumpedagogernas goda minne, 2011 står Ekholm, scerp mfl fortfarande på lärarhögskolorna och predikar för lärarna att de inte får föreläsa för eleverna eftersom det hämmar elevernas kreativitet, man tar sig för pannan, och sen hoppsan, var femte femtonåring kan inte läsa. Kanske finns där ett samband... Camilo

    SvaraRadera
  4. Undervisningsformen "Eget arbete", som jag gissar att du syftar på, har precis som du säger visat sig missgynna elever från studieovana hem. Jag tror inte du ska förväxla den med elevdemokrati. Istället är det en metod (eller ibland frånvaro av metod) som läraren bestämmer lika mycket över som i andra fall.

    Att behålla elevernas kreativitet och att så småningom lära dem att forska fram kunskap under för dem utmanande former är något jag tycker att vi ska ägna oss åt i skolan. Men då måste vi också ha en "öppen källkod" så att de elever som inte har med sig studievana hemifrån kan förvärva det i klassrummet.

    Du får skicka mig nåt av flumpedagogerna så att jag kan avgöra om jag tillhör skaran :)

    SvaraRadera